Utazási Élmények

Magyarország első számú utazós közösségi magazinja

  A parlament döntése alapján Horvátország egész területén bevezetik az elektronikus útdíjszedést (ENC).  Ezzel párhuzamosan pedig megszűnik a fizetőkapus rendszer Horvátország autópályáin.  A horvát autópálya-hálózat 1306,53 kilométeres hosszúságú, ami négy autópálya-kezelő vállalat kezelése alatt áll. Ezek összesen 3185 alkalmazottat foglalkoztatnak, melynek kb. 10%-át tervezik leépíteni. A horvát autópályákat kezelő vállalatok 2022-től átállnak az elektronikus autópálya-díjfizetési és az automatikus rendszámtábla felismerő (ALPR) rendszer használatára, valamint az autók adatainak mikrohullámú adattovábbításra (DSRC). A horvát döntéshozók fontolóra vették a matricás rendszert is, de végül elvetették, mert évi 300 millió kunával (12,8 milliárd forint) kevesebb bevételt eredményezett volna, amit a finanszírozók nem fogadtak el. Szintén fontos feltétel volt a bevezetés mellett, hogy az eddigi pályadíjak méréke ne változzon meg, csak gyorsítsa fel az áthaladást az országon. 


térkép autópálya


   Az új rendszer érintésmentes és készpénzmentes lesz.  Kiírták már a közbeszerzési pályázatot a kivitelező  cég kiválasztására. A telepítés időszakában  a régi rendszert  fogják használni minközben lebontják  a fizetőkapukat és egyes helyeken átalakítják a forgalmi rendet is. Az új díjfizető szisztéma  lelke az ún.  DSCR rendszer lesz, ami egy előre feltölthető egyenlegű technikai eszköz.   A DSRC rendszeren keresztül figyelik a megtett kilométereket és számítják ki az útdíjakat. Ez a rendszer hasonló a régi ENC készülékekhez, de a  anélkül is jól működik, hogy a járművek lelassítanának az ellenőrző pontokon. Az új  tervek szerint a DSRC rendszert a mellett  személygépjárművekben opcionális lesz az ún. ALPR rendszer használata ami egy online alapon működő megoldás elsősorban a külföldiek számára.  Az ALPR-hez egy applikációt kell letölteni, amit a bankkártyához kötődik és az autópálya-díj összegével az autós hitelkártyáját terhelik  meg.


 hr autópályakép


 

   A DSCR transzpondereit meg lehet vásárolni vagy bérelni is lehet majd  a határátkelőhelyen, a tengeri kikötőkben és az autópályák  fontosabb helyein. Ezenkívül az eszközöket üzleteken, benzinkutakon és postai úton is forgalmazzák majd. A horvát DSRC rendszer kompatibilis lesz a többi európai  ország hasonló rendszereivel is. A DSRC-felhasználók az úgynevezett "prepaid" szerződéseket kötnek majd, míg a vezetés után útdíjat fizetni kívánóknak regisztrálniuk kell, és meg kell adniuk a hitelkártyájuk vagy bankszámlájuk  információit.  

  A leendő rendszer kamerarendszerét a jelenlegi fizetőállomások helyén fogják kiépíteni, melyeket fizikai ellenőrzési pontként is használnak.  Az egykori díjbeszedési helyeken automatikusan észleli és regisztrálja a rendszer a járműveket. Ezen kívül a díjbeszedés ellenőrzését mobil egységek és DSRC antennával felszerelt járművek is végzik majd.  Az új rendszer bevezetése kb.  500 millió kunába, míg az éves fenntartása  nagyjából 60 millió kunába fog kerülni. .

   Az új díjbeszedési rendszer bevezetését 2021 januárjában kezdik el, de az első évben az új rendszer a régivel párhuzamosan hibrid módon működik még. Egy ideig lesznek még fizetőkabinok, de mellettük a folyamatos haladást biztosító DSRC sávokat is lehet használni. A fokozatos bevezetés után végleg eltűnnek a fizetőkapuk a horvát autópályákról.