A globális kihívások ellenére, beleértve a kedvezőtlen gazdasági helyzetet, a magas szállítási költségeket, az utazási korlátozásokat és az augusztusi súlyos árvizeket, Szlovénia turizmusa az európai és globális átlagot meghaladó ütemben élénkült. A turistaérkezések és a vendégéjszakák száma mostanra visszatért a COVID-19 világjárvány előtti szintre.
A Szlovén Köztársaság Statisztikai Hivatalának adatai szerint tavaly közel 6,2 millió turista érkezett Szlovéniába, ami valamivel több mint 16,1 millió vendégéjszakát jelentett, ami rekordot jelent.
A 2022-es évhez képest az érkezések 5,5 százalékkal, a vendégéjszakák száma pedig 3,5 százalékkal nőtt. A koronavírus előtti 2019-es évvel szemben a turistaérkezések száma enyhén, 0,6 százalékkal csökkent, míg a vendégéjszakák száma 2,2 százalékkal nőtt.
Matjaž Han gazdasági, idegenforgalmi és sportminiszter büszke ezekre az eredményekre, és kiemelte az ágazat ellenálló képességét az augusztusi katasztrofális árvízkár ellenére, a nyári főszezonban. Emellett hangsúlyozta, hogy "az utazási export értéke megerősödött, és 2023 januárjától novemberig elérte a 3,08 milliárd eurót, ami 10%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ezek az eredmények aláhúzzák a szlovén turizmus ellenálló képességét és azt, hogy képes legyőzni a jelentős kihívásokat. Az állam, az önkormányzatok, a turisztikai vállalatok, szervezetek, alkalmazottak és önkéntesek közötti együttműködés kulcsfontosságú a szlovén turisztikai célpontok magasabb színvonalának és elismertségének megteremtésében. Úgy vélem, hogy Szlovénia jó úton halad a "zöld butik" turizmus víziójának megvalósítása felé, amelyet kisebb ökológiai lábnyom és nagyobb értékek jellemeznek mindenki számára."
Ezzel egyidejűleg Han miniszter hangsúlyozta, hogy a 2028-ig szóló szlovén idegenforgalmi stratégiához igazodva a minisztérium elkötelezett a turisztikai szolgáltatások minőségének javítása és a hozzáadott érték nemzeti szinten történő növelése mellett. "Ez a kezdeményezés nemcsak a turisztikai vállalatoknak, hanem azok alkalmazottainak és nem utolsósorban a helyi lakosságnak is hasznára válik. A jövőben elengedhetetlen a turisztikai termékek minőségének folyamatos emelése. Az irányítás és az integráció megerősítése regionális-helyszíni szinten kulcsfontosságú lesz, mivel célunk, hogy a turizmus fejlődését az egész évben egyenletesen támogassuk az egész országban. Mindezek az erőfeszítések összhangban vannak a "Valamivel többet és sokkal jobbat" stratégiával, amely a kapacitás mértékletes növelésére helyezi a hangsúlyt, és mindenekelőtt a magasabb minőség és a hozzáadott érték biztosítása mindenki számára" - tisztázta Han miniszter.
A Szlovén Idegenforgalmi Hivatal (STB) igazgatója, MSc. Maja Pak Olaj, elégedettségét fejezte ki a szlovén turizmus 2023-as teljesítményével kapcsolatban: "A számos kihívás ellenére gyorsabb ütemben álltunk talpra, mint Európa és a világ. A járvány utáni közel teljes fellendülés elérése kiemeli Szlovénia erős pozícióját, mint az egyik legkívánatosabb turisztikai célpont. A 2024-es évbe lépve az STB ambiciózus tervbe kezdett, amely kiterjedt promóciós és kommunikációs tevékenységeket foglal magában, mind a külföldi, mind a belföldi piacokat megcélozva. A 2024-es és 2025-ös évekre különösen a művészetre és a kultúrára összpontosítunk. Célunk, hogy Szlovéniát fenntartható, modern és kreatív úti célként mutassuk be, amelyet a legjobb alkotók, a művészeti produkció, a fesztiválok, a rendezvények és a megőrzött kulturális örökség jellemez. A folyamatban lévő, áttörést jelentő fejlesztési projektek, köztük a Nemzeti Információs CentrE létrehozása és a szlovén turizmus zöld rendszerének korszerűsítése és digitalizálása összhangban vannak fő célunkkal - hozzájárulni a szlovén turizmus folyamatos minőségi növekedéséhez és magasabb hozzáadott értékének növeléséhez".