A március elsejétől induló új tarifarendszerrel összességében mintegy 3,5-4 millió embernek lesz egyszerűbb és a korábbinál olcsóbb is, egyes esetekben pedig ingyenes az utazása A korábbi ígéretek után végre megjelentek az átalakulási tervek a tömegközlekedési jegyek és bérletek reformjával kapcsolatban a kormány honlapján. A feltöltött 3 javaslatot ugyan elvben egyeztetési céllal töltötték fel, de a rövid határidő miatt aligha várható, hogy ennek bármilyen érdemi hatása lehet, hiszen március 1-től már be is vezetik a változásokat.
Az első rendelet által az Építési és Közlekedési Minisztérium tervezi átalakítani magát a kedvezményrendszert, míg a második rendelet a közlekedési cégek államtól igényelhető támogatásának összegét szabályozná a kedvezmények miatt kieső bevételeik helyett. A harmadik rendelet pedig a határon túli magyarok utazási kedvezményeit rendezi.
Ezekre a változtatásokra számíthatunk márciustól:
- Eddig csak a 6 év alatti gyermekeknek járt ingyenes távolsági utazás, míg 6-14 év között 50% kedvezményt kaptak. Márciustól viszont már 14 év alatt is ingyenes lesz az utazás.
- A diákkedvezmény megszűnik, helyette minden 14-25 év közötti személy egyenlő feltételekkel élvezheti a 50% kedvezményt. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg 14-25 év közötti diákoknak nem lesz változás, míg az idősebb diákok elvesztik a korábbi kedvezményüket. Azonban azok, akik már nem tanulnak, de még nem töltötték be a 25. életévüket, továbbra is féláron utazhatnak. A bérlet esetén változatlanul érvényes marad a diákigazolvánnyal járó 90% támogatás.
- Külföldi állampolgárok, akik magyar igazolvánnyal rendelkeznek, korábban évente négyszer, oda-vissza utazhattak 90% kedvezménnyel, mostantól azonban évi 12 alkalommal ingyen utazhatnak. Fontos megjegyezni, hogy ez a kedvezmény kizárólag Magyarország területén belüli utazásra vonatkozik, így az idegen országból érkezőknek továbbra is fizetniük kell az utazásért. Ha tíz vagy annál több magyar igazolvánnyal rendelkező gyermek együtt utazik, akkor a két felnőtt kísérőjük is ingyen utazhat, még magyar igazolvány nélkül is.
- A legtöbb más 90%-os kedvezményből ingyenes utazás lesz, de ez minden bizonnyal a nagycsaládosokat fogja leginkább érinteni, feltéve, hogy legalább három gyerekkel utaznak. Ugyanilyen kedvezményt kapnak a sajátos nevelési igényű gyermekek, a szociális intézményben gondozottak és legfeljebb két kísérőjük, valamint a bentlakó gondozottak látogatói az intézmény székhelye és lakhelyük közötti utazásra. Ez a kedvezmény mostantól az ellátottak utazási igazolványával is érvényes (ezt kapják a 65 év alatti nyugdíjasok, rokkantnyugdíjasok, özvegyi nyugdíjasok, gyámok és gyámoltak, valamint nevelőszülők és nyugdíjsegélyt kapó egyházi személyek). Ugyanezt az ingyenes utazást kapják meg a menekültek, vakok, hallássérültek, súlyosan fogyatékosok, hadirokkantak, valamint ezeknek az emberek kísérői. A legalább 75%-os hadirokkantak családtagjai korábban féláron utazhattak, mostantól azonban teljesen ingyen utazhatnak.
- A közalkalmazottak, az egyházi és a civil szervezetek dolgozói továbbra is élvezhetik az eddigi 50%-os kedvezményt. Azonban ezt mostantól már nem korlátozzák évi 12 alkalomra, hanem korlátlanul vehetik igénybe ezt a kedvezményt.
- Eddig azok is 90% kedvezményt kaptak, akik munkát kerestek és támogatott képzésen vettek részt, a lakhelyük és a képzés helye között. Mostantól ez megszűnik a távolsági közlekedésben és csak a helyi közlekedésben marad meg.
- A gyerekek csoportos kedvezményeinek korábban változó volt a kísérők részére adott 50 vagy 90 százalékos kedvezmény, azonban mostantól a kísérők ingyen utazhatnak. Óvodások esetén minden 10 gyerekre három, 10 éven aluli gyermekek esetén minden 10 gyerekre két, 10 évesnél idősebb gyermekek esetén pedig minden 10 gyerekre egy kísérő utazhat ingyen, feltéve, hogy az utazást előre bejelentették, és legalább hat gyerek utazik.
- A szociális menetdíj-támogatás, azaz az állam által a cégeknek a kedvezmény miatt kieső bevétel kompenzációjára nyújtott pénzügyi támogatás minimális mértékben átalakul. Korábban az ingyen utazók után a vasúti társaság a teljes árú jegy 30 százalékát, míg a busztársaságok 20 százalékát kapta meg az államtól. Mostantól ez az összeg egységesen 53,5 százalékra emelkedik.
A három rendeletben nem található említés arról, hogy mi lesz a budapesti közlekedéssel. Ez a kérdés külön szabályozást igényel, amely nem szerepel a jelenleg átírásra váró jogszabályokban. Erről a főváros és az állam külön szerződésben állapodott meg.
A budapesti közlekedésről nem esik szó egyik rendeletben sem, amit külön kell majd szabályozni a főváros és az állam egymással kötendő szerődése alapján.
Ami az egyéb kedvezményeket illeti, a MÁV korábban már bejelentette, hogy márciustól a megyei és országbérleten kívül minden más bérlettípust megszüntetnek majd. Bevezetik a 999 forintos megyei valamint a 4999 forintos országos napijegyet. További érdekesség, hogy az országbérletet majd első osztályon is lehet majd használni, ha kifizetjük az árkülönbséget a másodosztályú jegyhez képest. Aki jobb körülmények között utazna, az többet fizethet, mivel a prémium osztályú helyjegy ára 1990-ről 2990 forintra emelkedik. A kerékpárjegyek ára egységesen 500 forintra változik az eddigi sávos árrendszer után. Ez azt is jelenti egyben, hogy a rövidebb utakra utazóknak márciustól többet kell majd fizetni a biciklijük szállításáért, míg hosszabb távolságokra utazők számára olcsóbbá válik a kerékpár szállítási díja.
A tervezetet a kormány.hu oldalon itt lehet elolvasni.
A MÁV új honlapot indított ujtarifa.hu néven, ahol részletesen lehet tájékozódni az új rendszerről.