Hirdetés

Hirdetés

A napokban egy vízi közlekedési baleset miatt az egész Világ figyelme a Szuezi csatornára irányult. Néhány érdekes tény felsorolásával  bemutatjuk e rendkívüli építmény összetett jellegét, történelmét, valamint a geopolitikára és a világgazdaságra gyakorolt ​​befolyását.

  Az Egyiptomban tíz évi gigászi építkezés után 1869 decemberében felavatott Szuezi-csatorna egy olyan  csodálatos épímény amely még napjainkban is meghatározza a világkereskedelmet.   A csatornát azért építették , hogy összekösse a Földközi-tengerrt és az Atlanti Óceánt  az Indiai-Óceánnak és Ázsia távoli országaival. A Szuezi csatorna fontosságát az adja, hogy jelentős mértékben lecsökkenti Európa Ázsia között a hajózási távolságot, így segíti és ösztönzi  a világkereskedelmet és a hajóközlekedést.

 

 Az alábbiakban bemutatunk 10 kevesek által ismert  tényt, amelyek hozzájárulnak hogy jobban megismerje ezt a fontos útvonalat. 

 

1. A csatorna  inspirálta a Szabadság-szobrot

Frédéric-Augusztuse Bartholdi francia szobrász anno  azzal az ötlettel állt elő, hogy egy jelentős méretű  szobrot készít a Szuezi-csatorna megünneplése alkalmából ajándékba az egyiptomi kormánynak és Ferdinand de Lesseps fejlesztőnek. A francia szobrász  eredetileg egy ősi módon bemutatott  nő alakot képzel el fáklyával a kezében. A szobor neve „Egyiptom fényt hoz Ázsiába” lett volna.  Ihletője a rodoszi Colossus szobor volt, és világítótoronyként használták volna. Végül az ötletét nem fogadták el,  Bartholdi mégis  tovább folytatta amit elkezdett, szobra végül New Yorkba került, ahol eredeti  egy átfogóbb fogalmat jelenített meg:  " A szabadság beragyogja a világot" .

 

2. A Szuezi-csatorna bővítése 

A világkereskedelem növekvő igényei miatt az  egyiptomi kormány 2014 és 2016 között kiszélesítette a Szuezi-csatornát az Ázsia és Európa közötti kereskedelmi útvonala káteresztő képességének kiterjesztése érdekében. A Szuezi-csatorna  csaknem 9600 kilométerrel csökkenti az az utat, amit Afrikát megkerülve kellene a hajóknak megtennie. Míg az eredeti építkezés csaknem egy évtizedet vett igénybe, ez az átépítés  két éven belül elkészült.

 

3. A Panama-csatornát is ugyanaz a fejlesztő cég kezdte építeni

A Szuezi-csatorna sikeres befejezése után Ferdinand de Lesseps új ötlet megvalósításába kezdett: Ötlete a Szuezi csatorna sikerén alapult és lényege, hogy egy újabb csatornát építsenek a közép-amerikai Panama területén. Korábbi sikerén felbuzdulva magán befektetők és  kormányok is komoly anyagi támogatástadtak, Lesseps pedig Gustave Eiffel mérnököt, az Eiffel-torony megalkotóját bízta meg. Lesseps azt ígérte a befektetőknek, hogy a Panama-csatorna kiépítése könnyebb és gyorsabb lesz, mint a Szuezi-csatorna volt. Az új projektet 1881-ben, tizenkét évvel a Szuezi-csatorna elkészülése  után kezdték megvalósítani, de Lesseps vezetése alatt sok váratlan kudarc és szerencsétlenség érte az építőket, ami több ezer halálesetet eredményezett. Lesseps cége 1889-ben becsődölt, míg a tervezőket  összeesküvés és csalás miatt feljelentették.


 Suez Canal Egypt satellite view

4. Az építő munkások nagy többsége egyiptomi volt

A Szuezi-csatornán dolgozó emberek többsége egyiptomi születésű volt. Becslések szerint összesen körülbelül 30 000 dolgozó vett részt a munkálatokban. A vízi útvonal megépítése során egyszerű  kubikus munkálatokat és az akkor elérhető legújabb technológiákat is felhasználták.  A felbérelt munkások  többségét gyakran a legembertelenebb körülmények között dolgoztatták, az  egyiptomi helytartó felügyelete alatt. 

 

5. A brit kormány kezdetben ellenezte az építkezést

Lesseps, egykori diplomata volt és egy különleges megállapodást kötött az egyiptomi uralkodóval  Khedivel  és közösen  megalapították a Szuezi-csatorna társaságot. De mivel a projektet Napóleon III francia császár is támogatta, a brit kormány szándékos ellenséges  cselekedetnek tekintette globális hajózási potenciáljukkal  szemben, ami  messze felülmúlta a többi országét. Bár bírálták a projektet, a brit kormány végül felvásárolta a társaság részvényeinek 44 százalékát amikor az egyiptomi kormány  árverésre bocsátotta őket, mivel több finanszírozásra lett szükség. A britek így biztosították a többségi részvényesi befolyást.

 

6. A szélesítés után hozzávetőlegesen 29 kilométerrel lett hosszabb

A Szuezi-csatorna befejezésének pillanatában körülbelü 164 kilométer hosszú volt. Manapság a bővítésnek köszönhetően a Szuezi-csatorna körülbelül 193 kilométer hosszú, ami nagy előnyt jelent a tengerentúli kereskedelem számára mint a világ egyik legnépszerűbb vízi útvonala.


 Suez canal WM

7.  8 éven keresztül   15 hajó zárta el a hajózást

Az 1967-es hatnapos háborút követően az egyiptomi kormány aknákkal és elhagyott hajókkal blokkolta a csatorna használatát. a blkáshoz felhasznált 15 hajó a csatorna belső részén lett a mederhez rögzítve. Biztonsági okokból a legénység tagjai közül sokan a fedélzeten maradtak a teljes  időszak nyolc éve alatt. A matrózok  létrehozták a saját kereskedelmi rendszerüket még  sporteseményeket is szerveztek az idő múlatására. A legénységet  három havonta cserélték le  a kikötött hajókon. A blokádot végül csak 1975-ben oldották fel, a hajók közül már csak 2 van forgalomban. 

 

8. Nem ez az első óriási csatorna, már az ókori Egyiptomban is volt egy

A történelemírók  szerint III. Senuset egyiptomi fáraó, majdnem kétezer évvel a Szuezi-csatorna előtt, Kr.e. 1850 körül épített egy olyan hajózható  csatornát, ami összekötötte a Nílus és a Vörös-tengert. 

 

9. Bonaparte Napóleon is meg akarta építeni

A XVIII. század végén Bonaparte Napoleon is megpróbálta megépíteni a Vörös-tengert a Földközi-tengerrel összekötő csatornát, mert ezt olyan logikus és stratégiai szempontból fontos  konstrukciónak tartotta, ami növeli a francia befolyást. Tehát amikor 1789-ben meghódította Egyiptomot, Napóleon Bonaparte kutatócsoportot küldött ehogy pontosan felmérjés a csatorna építésének lehetőségét. Sajnos a tudósok pontatlan munkát végeztek és rosszul kalkuláltak, így  fáélretájékoztatták Bonapartét. Az építkezés csak több évtizeddel később kezdődhetett el, amikor az új mérések kimutatták, hogy a tengerszint-különbség nem akadályozza az építkezést.


 suez PB

10. Megkönnyítette Afrika európai gyarmatosítását

Az "Afrika lerohanásának " is nevezhetnénk  az 1881 és 1914 közötti éveket, mert egy olyan időszakot jelentenek, amikor   az afrikai  országoknak jelentős európai inváziókat kellett megtapasztalniuk és  gyarmatokká váltak. Az európai hatalmak tevékenységét elősegítette a csatorna léte.  

TUDJ MEG TÖBBET A VÖRÖS-TENGERRŐL !