Ilyen még nem volt: A 196 méter hosszú, 22.5 méter széles és 1200 utast szállító MS Braemar tengerjáró egy horvát kapitány vezetésével kelt át a szűk csatornán.
Elképesztő rekordkísérlet tanúi lehettek a közelmúltban a 171 éves Fred. Olsen Cruise Lines társasághoz tartozó MS Braemar tengerjáró hajó utasai. Az új rekord éppen azért számít rendkívüli teljesítménynek, mert kimagasló navigációs feladat elé állította a hajó horvát nemzetiségű kapitányát és navigátorait. A hatalmas hajó átkelésénél egy jóval kisebb vonató hajó ment elől és csatorna meredek sziklafalait az utasok szinte szabad kézzel is meg tudták volna érinteni a tengeri út során. Az átkelés sikeres volt, a hajó nem sérült meg. Ezzel valószínűleg hosszú időre sikerült beállítani a legnagyobb sikeresen átkelt hajó rekordját.
Utazási Tipp |
A legjobb árú utazások Görögországba olcsótól a luxusig |
A Korinthoszi-csatorna kiépítéséhez már az ókorban is többször nekiláttak. A leghíresebb kezdeményezés i.e. 66-ban Néró nevéhez fűződött, de már előtte is többször hozzákezdtek a megvalósításhoz. Végül különböző okok és a kezdetleges technológiák miatt csaknem 2500 évet kellett várni arra, hogy az ókori álmok megvalósuljanak. A török uralom alól felszabaduló új Görögországnak sokáig nem volt elég ereje az induláshoz, így külföldi segítséget vettek igénybe. A Korinthoszi csatorna beruházását elindító francia cég csődje után végül a görög Antonisz Matszas vezette társaság vette át és fejezte be az építkezést ami 1881 és 1893 között zajlott.
A Türr István és Gerster Béla tervei alapján elvégzett munkálatok eredményeképpen 12 millió köbméter sziklát és talajt mozgattak meg, amelynek eredményeképp kb. 400 kilométerrel rövidítették le a Jón-tenger és az Égei-tenger közötti távolságot. A magyar építők vörös márvány emlékműve ma is megtalálható a csatorna bejáratánál. A Korinthoszi-csatorna méreteit az akkor átlagosnak tekintett hajókhoz igazították. Az építkezés 12 évig tartott és a 19. század egyik technikai csúcsteljesítményének számított. A vízi út hosszúsága 6343 méteres, vízmélysége 8 méter, szélessége pedig 24,6 méteres lett. Szélessége és vízmélysége miatt napjainkban a nagyobb hajók nem tudják használni. Több közúti és vasúti híd köti össze a csatorna által kettészelt szárazföldet. Az ár-apály jelenségnek köszönhetően 6 óránként változik meg a víz áramlásának iránya, ami 2-3 csomós sebességgel halad a csatornán keresztül.
Utazási Tipp |
Repülős és buszos utazások Görögországba, lastminute -10-30% |
Napjainkban évente kb. 11000 hajó kel át a csatornán, közöttük nagyon sok a turistákat szállító kiránduló hajó is. A legtöbb magyar utazó a toloi nyaralása során keresi fel a Korinthoszi csatornát, programjukat rendszerint összekötik Nemea Zeusz templomának felkeresésével.