Japán hiába nem keresztény ország, mégis hagyománya van a karácsonyozásnak, ahogy sok más távol-keleti országban is.
A feeling kicsit hasonlít a Valentin napéhoz, minden üzlet különböző marketingfogásokkal próbál minél nagyobb hasznot húzni az ünnepből, ráadásul Japánban 24-e este a randizásról és a párkapcsolatról szól. Az utóbbi évtizedekben kialakult hagyomány szerint ha ekkor nem randizol senkivel sem, akkor a következő évedben ugyanez lesz a helyzet, sőt, akár egész életedben is. Erre egy kifejezés is létezik, ami a „Lonely Christmas” agyonrövidített verziója, a ronkuri, ami az angolhoz hasonlóan magányos ünneplést jelent.
Ezen okokból Japánban hatalmas presztízs értéke van annak, hogy van-e párod szenteste vagy nincs. Azok az emberek, akik a partnerkeresést az utolsó előtti pillanatra hagyják, azok az ünnep előtti utolsó két napban elárasztják a közösségi médiát különböző posztokkal, hogy véletlenül pont van két jegyük valamilyen programra… Akiknek ez sem jön össze, azok egyszerűen csapnak egy nagy bulit a szintén partner nélküli barátaikkal. Ez egy alternatív megoldás, a lényeg az az, hogy ne legyél egyedül. (Kicsit jobban belegondolva, ez a keresztény országokban is így működik, hiszen a család mindig együtt tölti az ünnepet, egyedül szinte senki sem karácsonyozik)
Utazási Tipp |
Fedezd fel Japánt |
Mára már divat karácsonyozni Japánban, és az emberek többsége szereti ezt az időszakot, hiszen ez egyet jelent az ajándékokkal, a vásárlással, az ünnepi ételekkel és a különböző gyorséttermi láncok karácsonyi akcióival. Számunkra furcsa lehet, de a szigetországban csupán egyetlen napos a karácsony, csak 24-e, ami ráadásul nem is számít ünnepnapnak, csak egy nyugatról átvett szokásnak. Vagyis nyitva van minden, jár minden, viszont munka is van.
A hangulat mondjuk nem ekkor jelenik meg, hanem a halloweeni időszak lezárultával, mivel akkortól kezdve mindenhol megjelennek a mikulások, és minden hangszóró elkezdi magából ontani a karácsonyi dalokat. Ám a szent este után másnap, 25-én minden dísz lekerül, eltűnik a meghitt karácsonyi hangulat és ezzel párhuzamosan mindenki elkezd a japán újévre koncentrálni.
forrás: jumprogram.org
A japánok karácsonyi szokásaival szorosan összefügg az egyik leghíresebb gyorsétterem, a KFC. És hogy miért? Mikor 1970-ben megnyitott az első üzlet a szigetországban, akkor senkinek sem keltette fel az érdeklődését, így rövid ideig úgy tűnt, hogy teljes bukás a KFC japán megjelenése, a teljes projekt leállítása is szóba került. Viszont egy zseniális üzleti trükk segítségével mind a mai napig a KFC a legnépszerűbb gyorsétterem lánc Japánban. 1974-ben ugyanis az étterem elindított egy kampányt Karácsonyra Kentuckyt! címmel, ami annyira jól sült el, hogy a japánban élők többsége a KFC-t és a csirkét köti össze az ünneppel.
Ha valaki hagyományos „karácsonyi ünnepi menüt” szeretne enni szent este, akkor azt legalább egy hónappal hamarabb meg kell rendelnie, akkora a kereslet rá. 24-én pedig akár több száz méteres sorok kígyóznak az éttermek előtt, hogy végre elfogyaszthassák a karácsonyi csirkéjüket. Hogyha mondjuk a nyugati hagyományoknak jobban meg akarsz felelni, és esetleg pulyka menüt szeretnél enni, akkor arra nem nagyon lesz lehetőséged, tekintve hogy nem lehet kapni pulykát. Bár a különböző élelmiszerboltokban megkülönböztetik a húsárukat, a szárnyas kínálat kifejezetten szegényes, tekintettel arra hogy csak a csirkét takarja.
Utazási Tipp |
Japán csak rád vár |
Visszatérve a KFC-re – a japánok többsége abban a tévhitben él, hogy a nyugati országokban is a szent este csúcsát a csirke jelenti. A hagyományos karácsonyi parti vödör a legnépszerűbb egyébként az országban, de bővített kínálatban elkezdtek megjelenni a pulykára jobban "emlékeztető" egészben sütött és a töltött csirke is. Ezeknek a termékeknek az ára átszámolva elég húzós, 8-13 ezer forint, de még így is ezek az ételek a legnépszerűbbek ebben az időszakban.
forrás: kitchendecor.club
Viszont van még egy érdekes része a japánok karácsonyi szokásainak, ami nem más, mint a kurisumasu keeki, vagyis a karácsonyi torta. Ez is presztízs értékű, így a különböző családok egymást túllicitálva próbálják meg elkészíteni, vagy megrendelni a különleges édességet. Ennek és az alapanyagoknak a reklámozása már novemberben elkezdődik és egészen a 23-ig tart. A legszebb tortákat már októberben/novemberben meg szokták rendelni az emberek, míg azoknak, akik ezt sokáig húzzák, csak a kicsit csúnyácskább torták maradnak, ugyanolyan borsos áron.
Ez az egész nem is teljesen japán találmány, elsősorban nekünk magyaroknak lehet furcsa, mivel Németországban, Franciaországban vagy akár az Egyesült Királyságban is asztalra kerülnek ezek a különleges édességek. De míg ezekben az országokban nincs nagy szerepe, addig Japánban minden háztartásban található egy ilyen az ünnepek közeledtével. Ennek a múltja 1910-ig vezethető vissza, amikor a Fujiya nevű édességgyár megalkotta a ma is kapható torták alapjait. A hagyományos alakját (vaníliás piskóta, a tetején eper és csoki) pedig mindössze 1922-ben nyerte el.