Hirdetés

Hirdetés

  A szuperolcsó ausztriai Klimaticket arra ösztönzi az autósokat, hogy ne használják annyit az autóikat, így segít megmenteni a bolygónkat. Már 15 éve elkezdték tervezni azt a közlekedési konstrukciót ami 2021 október 26.-tól már használható is: Az évi 1267 euróba  kerülő  rendszer használata egy  napra leosztva csupán 3,5 eurós  költséget jelent. Célja pedig, hogy minél több osztrákot rávegyen, hogy autóba ülés helyett a bolygóbarátabb tömegközlekedést vegye igénybe.

  Közismert tény, hogy Ausztria tömegközlekedése eddig is  népszerű és  megbízható volt. Európában Svájc után az osztrákok használják legszívesebben a vasúthálózatot, mivel pontosan közlekedik, megfizethető és a  jegyvásárlás is  egyszerűen megy. Jelenleg Ausztriában az összes utazások kb. 16 %-a tömegközlekedés, amin a napi 3,5 eurós távolsági- és tömegközlekedésre is érvényes  Klimaticket a remények szerint nagyot változtat pozitív irányban.


 bécs villamos

forrás: pixabay


   Ugyan más országokban  is használnak már már hasonló koncepciókat, de ezek más országokban jóval drágábbak és van ahol korlátozott a használatuk is. Ezzel szember az osztrák rendszer erőssége annak olcsóságában és korlátlan használatóságában rejlik.  "A Klimaticketben többek között az tetszik, hogy minden tömegközlekedési eszközön érvényes. Ezt a koncepciót máshol is alkalmazni kéne, mivel így nem kell többféle jegyet vásárolni az embereknek" - mondta Andy Brabin  egy európai vasúti utazási szakértőa CNN-nek, aki  úgy véli ez a koncepció azért forradalmian új, mert könnyűvé  teszi az utazásokat, és az árak miatt sem kell aggódni a használóinak. 


Ausztria színes vonat

forrás pixabay


   Ausztriának eddig összesen 240 millió eurójába került a koncepció létrehozása, évi működtetésre pedig 150 millió euros kiadást terveznek, ugyanakkor azt  remélik, hogy a 2040-re kitűzött klímavédelmi célok elérésében sokat fog segíteni a Klimaticket használata. Az osztrák kormányzat  alapvető  célja, hogy 2040-re a személygépkocsi-használatot az évente megtett összes utaskilométer 70 százalékáról 54 százalékra szorítsa le, miközben a tömegközlekedés aránya 27 százalékról 40 százalékra emelkedjen. A mikromobilitást ( gyaloglás, kerékpár , roller stb. ) 3-ról 6%-ra szeretnék emelni ugyanezen időszakban.  Azt gondolják, hogy óriási sikere lesz a nagyobb városok körüli agglomerációs térségekben, ami jótékonyan hat majd a levegő minőségére is.
 ausztria öbb vasút
 
 forrás pixabay
     A projektnek előfeltétele volt, hogy az országban gyakran közlekednek a járatok és elég sűrű a kiépített járatok hálózata is. Az utolsó pillanatban sok vita és kompromisszum árán létrejött Klímaticket projekt a széndioxid-kibocsátás nagymértékű csökkentése és a fenntarthatóbb utazási módokra való átállást jelenti járműtipustól és útvonaltól függetlenül. Emellett igyekszik felkelteni az utazók  figyelmét, hogy utazásaik kapcsán tudatosan a kibocsátást is vegyék figyelembe. Ausztria korábban is  komoly pénzeket invesztált  a fő vasúti útvnonalai kapacitás kiépítésébe és modernizálásába, amivel  több gyors távolsági és  regionális járatokat tud kezelni  a városi régiókban is várhatóan a növekvő utasforgalom miatt.

   Ausztria bécs metro


    A mintaprojekt sikeres ausztriai bevezetése után akár több ország  is sikerrel indíthatja el  hasonló közlekedési konstrukcióit a lakosságon kívül akár az országba látogató turisták részére is, amihez jó lenne csatlakozni a klímasemlegesség felé vezető úton haladó országoknak.   



 Utazási Tipp  
    BOMBA áru szállások, online foglalás akár SZÉP kártyával is !


Szerző: Bajna Gábor  Fotók: pixabay