Hirdetés

Hirdetés

  Firenzében található Itália egyik leghíresebb hídja a Ponte Vecchio. Az Arno folyón átvezető, aranyművesek boltjaival szegélyezett különleges középkori híd az Uffizi képtár szomszédságában található és sok érdekes történet fűződik hozzá. Ezt a helyet mindenkinek látnia kéne legalább egyszer.

 
  Firenzét sokan  ismerik mint a reneszánsz bölcsőjeként, így a legtöbb híres látnivalőja ehhez a korszakhoz köthető. A város legfontosabb hídja és egyik világszerte ismert jelképe  a Ponte Vecchio az öreg híd azonban jóval a reneszánszkorszak előtt épült fel.  Írásunkban bemutatunk tíz érdekes tényt, amit kevesen tudnak a híd történelméről:
ponte vecchio 1
 

1. Az eredeti Ponte Vecchio fából és kövekből készült

  Az első Arno felett átívelő hidat még a rómaiak építették kőből és fából a folyó legkeskenyebb szakaszán. Az ókori átkelőőhely azonban túl gyenge volt, és nem tudott ellenállni a gyakori árvizeknek, hiába építették többször is újjá.  Végül   1345-ben  Taddeo Gaddiépítészt bízták meg egy stabilabb megoldás építésével. Ő alacsonyabb és szélesebb íveket hozott létre, ami lehetővé tette, hogy az árvizek és törmelékeik szabadon áthaladjanak alatta. Így jött létre a ma is ismer három íves hídszerkezet a XIV. század közepén.

 2. Hentesek helyett aranyművesek és kereskedők

  A hídon  1593-ig hentesek árulták portékájukat, ami bűzzel árasztotta el a környéket. Ebben az évben azonban a Medici család megelégelte az állandó bűzt és megtiltotta a nekik, hogy a hídon dolgozzanak. Ezután csak azok árulhattak a hídon, akik arany, ezüst és egyéb ékszerekkel kereskedtek. Az ő utódjaikat látják azóta is, akik a hídon sétálnak napjainkban.


 ponte vecchio 3

3. A csőd nemzetközi elnevezése a firenzei  Ponte Vecchio kereskedőihez köthető

  A mai éertelemben vett csődök csőd gazdasági fogalma ettől  a hídtól indult el. Amikor valaki kölcsönkért egy összeget a hídon lévő kereskedőasztal bérletére és nem tudta kifizetni az adósságát, az asztalt, amelyet a java eladására használt, a katonák összetörték. Ezt a gyakorlatot hívták akkoriban Banca rotta-nak, ami törött bankot jelent. A pad összetörése végül azt jelentette, hogy nem volt több értékesítési lehetőség az adott kereskedő számára.

4.  A híres Vasari folyosó

  Amikor Cosimo I de' Medici, Toszkána nagyhercegekén  beköltözött a folyó déli részén lévő palotájába, a tömegek között kellett megtenni  az otthona és az irodája közötti kb. egy kilométeres utat. Azonban attól félt, hogy ellenségei meggyilkolhatják menet közben, ezért elrendelte, hogy építsenek számára egy olyan folyosót, ahol  a néptől elkülönítve tud közlekedni. A folyosó a híd felett egy szinttel épült fel öt hónap alatt, napjainkban szép festményeket lehet megcsodálni.  Az kiállított festményeket az Uffizi Galéria egykori igazgatója válogatta össze, a legtöbb alkotás a 16. és 17. századból származik. Például  láthatók olyan ismerz művészek önarcképei, mint Andrea del Sarto és Chagall. A folyosó ablakai szép kilátást nyújtanak Firenze dombjaira, palotáira és templomaira.

Firenze Vasari folyoso


5.  Ponte Vecchio egyben erőd is volt

  Ez a hid része volt Firenze védelmi rendszerének is. Mivel a ó- és  középkorban  a támadók a folyók mentén támadták meg a városokat, Firenzét az Arn mentén is fallal védték. E célból négy tornyot is építettek, 2-2 mind a két oldalon, és falakat bástyákkal is megerősítették.  Firenzében volt három másik középkori híd is, amelyeket nem tartottak ennyire fontosnak stratégiai szempontból, így azokat nem erősítették meg ennyire. Érdekesség hogy az eredeti bástyái közül mostanra csak a dél-keleti oldalán lévőTorre dei Mannelli maradt fenn, annak dacára is, hogy a Vasari-folyosó építésekor el kellett volna rombolni. A torony tulajdonosa a Mannelli-család el tudta érni, hogy lebontás helyett az új folyosó kívülről megkerülje  a tornyukat.

6. Egy mellszobor és a szerelmi lakatok története

 A Ponte Veccio közepén található  Benvenuto Cellini Firenze  a reneszánsz  aranyművese, szobrásza és festő zsenije mellszobra, melyet a hídon dolgozó aranyművesek megbízásából Raffaello Romanelli szobrász készített el a XX. század elején. Korábban a  mellszobor körüli korlát vonzotta a szerelmeseket, akik lakatokat tettek rá és a  folyóba dobták a kulcsokat. Ez azonban túlzáshoz vezetett és a városi tanács eltávolította őket. Összesen 5000 szerelmi zárat távolítottak el a rácsról, ma már  bírságot szabnak ki, ha valaki szerelmi lakatot tenne  a hídra.
Ponte vecchio 2
 
 

7. Egy kis építészet

 
  A Ponte Vecchio három íve közül a középső 30 métert hidal át a folyó felett, míg két szélső ív 27-27  métert. Víz feletti magasságuk  3,5 - 4,4 méter között változó.  A most  látható 42 üzlet  csak a XVII. században épült a két oldalon, hátsó traktusaik mindkét irányból messziről is jól láthatók.
 

8. Árvizek az Arno folyón

 
  A történelem során sokszor megkárosították, akár le is rombolták az állandó hidakat az Arno folyó árvizei. 1966-ban volt sz egyik legnagyobb ilyen áradás ami igen súlyos károkat okozott a hídon. A súlyos következményeket akkoriban egy év megfeszített munkájával tudtak helyrehozni a firenzei munkások.

 Firenze ponte Veccio

9. A szerelmesek legendája

Úgy tartják, hogy azon házasságok örökké fognak tartani, ahol a lánykérés a hídon történt. Nem tudni, hogy ez igaz-e, de napjainkban a hídon nyüzsögnek a boldog szerelmes párok, akik szívesen fotózzák magukat és érzik jól magukat a nyüzsgő firenzei forgatagban. 

 

10. Adolf Hitler is nagyon szerette a Ponte Vecchiot

 
   Úgy tartják, hogy  Adolf Hitler imádta a kilátást a hídról, így szigorúan elrendelte, hogy kíméljék meg a német csapatok. Ezért 1944-ben, a II. világháború alatt, amikor a német erők elpusztították az összes firenzei hidat, nem nyúltak Ponte Vecchio-hoz. Megelégedtek annyival, hogy megközelíthetetlenné tették a környező épületek lerombolásával.
 
 Firenze online szállásfoglalás:

  Firenze gyönyörű panorámával büszkélkedő folyóján az Arno felett számos másik értékes és szép híd ível át. Ilyenek  a Ponte alle Grazie,  a Ponte Santa Trinita is, melyeket szintén érdemes megnézni, ha van rá idő a városnézés során. 
Szerző&fotók: Bajna Gábor