Válogass megbízható magyar utazásszervező irodák legjobb utazási csomagjai és last minute ajánlatai között!

Keress ország, vagy város szerint ⇩

Válogass megbízható magyar utazásszervező irodák legjobb utazási csomagjai és last minute ajánlatai között egy helyen, könnyen összehasonlítható formában!

Hirdetés

Találd meg az igényeidnek megfelelő utasbiztosítást

EUB utasbiztosítás

Ki ide belépsz hagyj fel minden gonddal s feladattal! Az Őrség három határ zugában bújik meg, apró falvai megannyi érdekességet rejtenek. A térség maga a csend és nyugalom. Érkezz meg az ország legnyugatibb csücskébe s engedd, hogy magával ragadjon a falvak elvarázsolt zegzugos világa. 2020 decemberében volt lehetőségünk – a korlátozásokhoz mérten – felfedezni az Őrség gyöngyszemeit.

A környék olyan különleges, mintha nem is itthon lennél, hanem egy olyan világban, ahol a barátság és a szeretet a legfőbb erény. Ahol nincsenek kerítések, ahol a csend valóban csend.  Zsuppfedeles házak, sűrű fenyves erdők, Árpádkori templomok, haranglábak, dombok és völgyek.   Egy hely, ahol a szív megpihen, ahol a lélek újra levegőhöz jut!

Márokföld Energia parkx

Mikor még otthon az úti programot állítottam össze, nagyon felkeltette az érdeklődésemet Márokföld neve s az itt található Energiapark. Bolygónkat energiavonalak sokasága szövi be. Különlegességük, hogy gyógyító erővel bírnak. Erősítik az immunrendszert, lelki megnyugvást hoznak, segítenek elűzni a stresszt, testileg feltöltenek. Edith Leclerc metafizikai oktató rögzítette a 24+1 energiapontot, így jött létre a faluház mellett a Solaris Medialis Energiapark. A tarkómon éreztem a bizsergést, a szívem megtelt hálával. Jó időben érdemes mezítláb sétát tenni, vagy leülni a fűbe meditálni, átérezni az energiák áramlását. A park becsületkasszás. Az energiapark tőszomszédságában áll az "áRtjáró" természetművészeti park. A természet ihlette alkotások szépen beleolvadnak a környezetben s pusztulásuk is éppúgy a produkció része. Természetesen, mint ahogyan az az őrségi falvakra jellemző, Márokföldön is áll egy harangláb.

Őrségi haranglábx

Tulipános motívumú, barokk, szoknyás harangláb a levendulás kert mellett tartja 117 kilós harangját. A falu határában méltón őrzi a holtak emlékét az országosan is egyedülálló Sökfás temető. Általában tölgyfából készítik a süvegszerűen faragott fejfákat, a díszítésük is csupán egy-két rovátka. Furcsának hathat, hogy a kirándulásunk részét képezi egy temető, mégis azt mondom, hogy érdemes megnézni. A halál az élet része, ettől lesz minden napunknak valami célja. Márokföld, ahol csupán maroknyi ember él, a falu mégis tele van élettel és szépséggel.
Szentgyörgyvölgyx

Az Őrség számtalan szépségéhez hozzátartoznak a különleges templomok is. Ezek közül egyet mindenképpen kiemelnék. A Szentgyörgyvölgyben álló református templomot. Az épületet nem a külső megjelenése hanem a belseje teszi a térség - s szerintem az ország - csodájává is. Egy hölgy készségesen sietett elénk, a lelkész házból, kinyitotta nekünk a templom ajtaját, így teljes biztonsággal, egyedül tudtuk körbejárni minden szegletét. Fa kazettáit kékre festették. Engem felhők és virágok kombinációjára emlékeztet a szimbolika. Egyszerre földöntúli s világi. Letaglózott. Percekig csak álltam és csodáltam a kékséget, mely körülölelt. Nem is lehetett volna szebb helyen az öt éves házassági évfordulónk.

Kercaszomor Helloszomszédx

Utunkat tovább folytattuk Kercaszomor zsákfalujába. A település a szlovén határon ér végét, ahol 2007-ben állították fel a „Hello szomszéd” padot s emlékoszlopot. Legyen béke a földön – hirdeti. Bár így lenne s bár ne kellett volna a határon egy sorompóval szembesülnünk. Mely alatt átdugtam a cipőm orrát, a 2020-as évben ettől közelebb nem juthattam a külföldhöz. Sóvárogva révedtem a tájba, várom a percet mikor a világ újra szabaddá válik.

kiskemencex

Késő délután érkeztünk meg a szállásunkra, barátaink kisházába Szatta falvába. A Kiskemence Vendégház elvonulásra, naplóírásra, meditálásra ideális. Igazi mézeskalács kuckó. Cserépkályhában pattog a tűz, puha meleg takarók között elmerülhetsz a könyvedben. Utoljára gyerekkoromban láttam ilyen házikót az egyik mesekönyvben. Most pedig a mese valósággá vált. Az erdei ház tényleg létezik, ahol minden pillanat varázslat!
Vadása tóx

Másnap Szőcén, a fa pallós tőzegmohás lápréten tettünk sétát, némi ködben és esőben. De teljes biztonsággal, ugyanis rajtunk kívül senki nem járt a vidéken. Az egyetlen veszélyforrásunk a néha csúszóssá váló fadeszkák. A tanösvény a Szőce patak mellett, Égeres erdő szélén vezet. Valószínűleg tavasszal a mohát is könnyebben észrevehettük volna, most csupán a természet illatát s a szabadságot élveztük. Következő utunk Hegyhátszentjakab melletti a Vadása-tóhoz vitt. A környék kiemelt értéke a térségnek, minden évszakban. Nyáron a hűs kristálytiszta forrásvizek által táplált fürdő teszi kellemesebbé a meleget, az év többi részén a kirándulók s horgászok hódolhatnak szenvedélyüknek. A tó nevét a rókákról kapta. Konkrétabban arról, hogy a rókák lyukakat ástak a patak mentén így lett a patak, majd pedig a tó neve is vad- ásta, azaz Vadása. Körbesétáltuk mind a két részét. A kisebb szinte belesimul az erdőbe, egy-egy kiálló fa töri meg a víztükrét, a nagyobb vízfelület egyik partján alakították ki a strandot. Ezt most az időjárásra való tekintettel nem teszteltük le.
Pityerszer skanzenx

Az Őrségben járva a táj végtelen nyugalma mellett, építészeti ritkaságokat is felfedezhetünk. Szalafőt "szeres" településként is szokták emlegetni, mivel hét halmon (dombon) épült. Az egyik dombja Pityerszer, ahol skanzent találunk, melynek különlegessége, hogy a házak az építési helyükön állnak. A népi építészet emlékeit eredeti környezetükben tudjuk bejárni. Mivel ez egy szabadtéri múzeum, így a korlátozások alatt is láthattuk, szemerkélő esőben a másfél méteres távolságot is könnyen tudtuk tartani, lévén hogy csak mi jártunk arra. Számomra a legérdekesebb az emeletes kástu és a tóka volt. Kástu - háztól különálló éléskamra. Tóka- agyagos földbe váj gödör, mely az itatóvíz gyűjtését szolgálta. Másik ritkaságnak számító épület a kerített ház névre hallgat, mely már csak itt látható az országban. Az épületek U alakban fogják közre az udvart. A skanzen végében kameruni törpekecskékkel találkozhatunk, akik nagyon örültek végre a látogatóknak. További különleges állatokat láthatunk, ha kicsit kifelé sétálunk a faluból. A Szalafői Bölényes európai bölényeknek és eurázsiai vad lovaknak ad otthont. A bölényrezervátum kivételessége, hogy tagjai egyetlen bika utódaitól származnak. Fából ácsolt kilátó teraszról tudjuk szemlélni a kontinensünk legnagyobb szárazföldi jószágait. Most, hogy jobban szemügyre vettem őket, meggyőződésem, hogy a Szépség és a Szörnyeteg c. mese Szörnyetegét egy bölényről mintázhatták. :) Ha ennyi élmény még nem lett volna elég, akkor mutatok még egyet. Ő pedig nem más, mint a Kömpe szeme kilátó, mely a térségre jellemző szoknyás harangláb képében kapott helyet egy régi tűzrakó területen. Ha az időjárás engedi, üljünk le a hinta padra s szívjuk be a látványt a lelkünkbe.
Velemér Fények tempolmax

Még egy templomot megemlítenék, mely felkeresésre ajánlott. Veleméren áll a Fények vagy Szentháromság temploma. Sajnos itt senki nem sietett elénk, így nem nyertünk bebocsátást. Nem láthattuk csodás s értékes freskó maradványait s fényjátékát. A templom természetesen kívülről is hívogató a kevert román-gótikus stílusával s apró lőrésszerű ablakaival. Velemér az egyik legősibb település az országban, az egykori őrállók földje ez. A templom elméletileg Szent István óhajára épült fel. Egyszer mindenképpen megnézem a belsejét is. Aki teheti s arra jár, próbáljon bejutni hiszen csoda világ tárul majd fel előtte. (legalábbis a látott képek alapján így vélem)

Puha csend, bársonyos természet, meghitt falvak, így jellemezném az Őrségben töltött napjainkat.

Szerző & fotók:    Szőlősi-Papp Orsolya   Utazz, Élj, Szeress

TravelBay.hu

UTAZÁST TERVEZEL?

TALÁLD MEG A LEGJOBB ÁRAKAT!
Repülőjegy kereső
Hasonlítsd össze a legjobb biztosítók árait
Bank360
Facebook csoportunk
Utazási élmények első kézből!
Utazási Élmények Facebook csoport
TravelBay.hu
UTAZÁST TERVEZEL?
TALÁLD MEG A LEGJOBB ÁRAKAT!
Repülőjegy kereső
Hasonlítsd össze a legjobb biztosítók árait
Bank360
Facebook csoportunk
Utazási élmények első kézből!
Utazási Élmények Facebook csoport

Több, mint 2.200.000 szálláshely!

Szállodák, apartmanok, villák, és még kempingek is a világ körül. Az év bármely szakában találhat szálláshelyet a legjobb árakon.